Voor wie

Volwassenen

vanaf 18 jaar

Wanneer/Waar

Donderdagavond - Alverna

19:30 - 20:30

Vrijdagavond - Wijchen

19:00 - 20:00u

Klassiek Pilates

Dit is een les waarbij je een sterke core/buikspieren ontwikkelt, waarvan je soepeler wordt en waarbij onderrug klachten worden verminderd.  

Het is een zeer inspannende les waarin iedere week een reeks oefeningen herhaald worden, waardoor je de oefeningen uit het hoofd gaat leren. Tijdens de workout hoef je na enige tijd niet meer actief na te denken waardoor je hoofd tot rust komt.

Door middel van actieve inspanning van het lichaam, wordt het lichaam sterker en leer je ook ontspannen.

Als je:

- onderrug klachten wil verminderen

- je bekkenbodemspieren wil trainen (na zwangerschap)

- sterke core/buikspieren wilt ontwikkelen

- soepeler wilt worden

- coördinatie wilt trainen

- een moment voor jezelf wilt

- door inspanning wilt ontspannen


Geschiedenis van Pilates

Pilates vond zijn oorsprong bij de stichter ervan: Joseph Pilates, geboren in 1883 te Duitsland.    

    Geboren met een zwak lichaam wegens astma en reuma, merkte hij al snel dat hij krachtiger moest worden qua lichaam en geest. Dit zette hem aan om verschillende sporten te gaan beoefenen. Al op jonge leeftijd was hij een atleet, een skiër en kon hij kon duiken. Daarnaast bestudeerde hij Yoga en Griekse krijgskunst waardoor hij interesse kreeg in de wisselwerking tussen spierkracht, ademhaling en geest. Uit deze drie aspecten ontstond zijn 'Contrology', nu beter bekend als Pilates.

    Hij was zijn tijd vooruit wegens zijn geloof dat de drukte van het dagelijks bestaan, milieuvervuiling en gebrek aan gezonde beweging leidde tot stress en ziekte. Hij vond een gezond lichaam en gezonde geest essentieel voor een gelukkig bestaan:'Physical fitness is the first requisite of happiness'. Door deze overtuiging wilde hij zijn methode verder ontwikkelen en ervoor zorgen dat mensen in hun kracht kwamen te staan, zowel fysiek als mentaal.

    Toen de oorlog uitbrak werd hij gevangen genomen. Hij liet zich echter niet kisten en onderwees zijn mede gevangenen in de door hem ontwikkelde ‘Method’.’ Zijn leerlingen waren opvallend fitter en minder vatbaar voor ziektes, wat bewees dat zijn methode werkte. Ze waren krachtig, hadden controle over hun lijf en stonden meer in contact met hun lichaam.


De basisprincipes van Pilates zijn:

Concentratie

Centering

Controle

Ademhaling

Precisie

Fluency (vloeiende bewegingen)

en worden idealiter in iedere oefening toegepast.

De bedoeling van Pilates was dat zoveel mogelijk mensen in aanraking zouden komen met deze methode als ze op zoek waren naar een gezond lichaam én geest.